-->
1. Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego wykonuje następujące zadania:
1) realizuje zadania z zakresu ustawy prawo o aktach stanu cywilnego, ustawy o zmianie imienia i nazwiska oraz zadania z zakresu kodeksu rodzinnego i opiekuńczego a w szczególności:
a) przyjmuje w formie uroczystej oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński w lokalu USC i poza lokalem,
b) sporządza protokoły i akty stanu cywilnego w Bazie Usług Stanu Cywilnego (urodzenia, małżeństwa i zgony) i wydaje odpisy,
c) prowadzi migracje aktów stanu cywilnego do Bazy Usług Stanu Cywilnego i wydaje odpisy,
d) rejestruje dane w Bazie Usług Stanu Cywilnego i dokonuje na ich podstawie zmian w rejestrze PESEL,
e) wpisuje wzmianki w aktach stanu cywilnego na postawie aktów stanu cywilnego, orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych oraz innych dokumentów,
f) sporządza i kompletuje dokumenty w sprawie przyjęcia oświadczeń przewidzianych w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym (uznania),
g) kompletuje i prowadzi akta zbiorowe do sporządzonych aktów,
h) wydaje zaświadczenia :
- o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego zagranicą,
- o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa wyznaniowego ze skutkiem cywilnym,
- o stanie cywilnym,
- potwierdzające uznanie ojcostwa,
- o nadaniu numeru PESEL;
i) przyjmuje oświadczenia od osób rozwiedzionych o powrocie do nazwiska poprzednio noszonego,
j) uznaje orzeczenia sądów zagranicznych i innych organów w sprawach rodzinnych (niemajątkowych),
k) udostępnia dokumenty w formie fotokopii,
l) przygotowuje pisma w sprawach zmian w aktach stanu cywilnego i zmiany imion i nazwisk,
m) kompletuje i włącza do akt zbiorowych dokumenty stanowiące podstawę do sporządzenia wzmianek dodatkowych,
n) unieważnia, prostuje i uzupełniania akty stanu cywilnego,
o) wydaje decyzje administracyjne i zezwolenia w zakresie rejestracji stanu cywilnego dotyczących:
- odmowy sprostowania błędu pisarskiego w aktach stanu cywilnego,
- odmowy odtworzenia treści aktu stanu cywilnego,
- odmowy uzupełnienia treści aktu stanu cywilnego,
- odmowy umiejscowienia w polskich księgach aktu stanu cywilnego sporządzonego zagranicą,
- zmiany imienia i nazwiska;
p) wpisuje zagraniczne akty stanu cywilnego do Systemu Rejestrów Państwowych,
q) powiadamia właściwe organy o stwierdzonych niezgodnościach w celu ich usunięcia,
r) prowadzi korespondencję krajową i zagraniczną,
s) sporządza testamenty,
t) prowadzi archiwum USC oraz przekazuje 100-letnie i 80-letnie księgi stanu cywilnego do Archiwum Państwowego,
u) sporządza wnioski o nadanie medalu „Za długoletnie pożycie małżeńskie” oraz organizuje związane z tym uroczystości,
v) przekazuje dane statystyczne do Głównego Urzędu Statystycznego;
Osoba wytwarzająca informację: | Padzik Katarzyna |
Data wytworzenia informacji: | 18-11-2015 |
Osoba wprowadzająca informację: | Padzik Katarzyna |
Data wprowadzenia informacji: | 18-11-2015 |